Synnytysmasennus oireet

Synnytysmasennus-keskustelualue on kaikille avoin. Osallistuaksesi keskusteluun tulee sinun rekisteröityä käyttäjäksi. Ryhmään pääsevät kaikki halukkaat.
Alueen säännöt
Tervetuloa Äimän synnytysmasennukseen keskittyvälle keskustelupalstalle. Täällä voit keskustella muiden saman kokeneiden kanssa sekä löytää vertaistukea ja apua omaan tilanteeseesi. Juttelemme täällä hyvässä hengessä ja tuemme toisiamme. Keskustelupalsta on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille.

Teknisissä ongelmissa ota yhteyttä Äimän toimistoon helka.belt@aima.fi.
Nata

Synnytysmasennus oireet

Viesti Kirjoittaja Nata » 09.01.2019 21:27

Minkälaisia oireita muilla on ollut?

JMF

Re: Synnytysmasennus oireet

Viesti Kirjoittaja JMF » 11.01.2019 11:29

Hei.

Minulla oireet tulleet pikku hiljaa ja vasta nyt olen pystynyt myöntämän itselleni että varmaan synnytys jälkeinen masennus kyseessä.
Oireena: Unettomuus,vaikeus nukahtaa
Ärtyneisyys ja alakuloisuutta
Jatkuvaa päänsärkyä ja väsymystä
Itkuisuutta
Häpeä

Mites muilla?
Ja miten olette hakeneet apua?

Nata

Viesti Kirjoittaja Nata » 11.01.2019 17:05

-Mulla ollut aluksi unettomuutta. Nyt saan jo hyvin nukuttua. Mikään unimäärä vaan ei tunnu riittävän.
-ahdistusta/paniikkikohtaus tuntemuksia
-pakkoajatuksia
-saamattomuutta
-pelkoja(esim.että sairastun ja menetän kaiken.,jne)

Mä soitin neuvolaan ja sain sieltä ajan psykiatriselle hoitajalle. Oon siis vasta kerran käynyt siellä. Puhuin jo syksyllä mahdollisesta masennuksesta neuvolassa,mut sillon ei otettu vielä "tosissaan."

Mari

Viesti Kirjoittaja Mari » 11.01.2019 18:33

Mulla ei ole mitään virallista synnytysmasennusdiagnoosia, mutta olen sairastanut masennusta aiemmin ja kovin tutulta vaikuttaa nyt, vaikka kovin syvällä ei onneksi olla ainakaan vielä. Itkettää jatkuvasti, on epätoivoinen olo, kaikenlaiset järjettömät ikävät ajatukset vyöryy päälle. Yleisesti ottaen voimavarat on tosi vähissä ja pelkään, että vajoan syvemmälle jos tätä jatkuu. Raskausaikana oli pari lyhyttä selkeämpää masennusjaksoa ja ahdistusya, sellaisia, joiden aikana ei pystynyt nauttimaan mistään ja ikään kuin henkeä salpasi koko ajan.

Neuvolassa on otettu mun huoleni ihanan tosissaan alusta asti ja päästiin koko perhe terapeuttiseen vauvaperhetyöhön psykoloterapeutin vastaanotolle, on tehnyt ihan valtavan hyvää. Toivon kovasti, että lääkkeetön hoito ja avoin asioista puhuminen riittäisi, en haluaisi nyt lääkitystä kun olen vasta raskauden alkuvaiheessa saanut vuosia syömäni SSRI-lääkityksen purettua.

Nata

Viesti Kirjoittaja Nata » 11.01.2019 22:02

Mari kirjoitti:
11.01.2019 18:33
Mulla ei ole mitään virallista synnytysmasennusdiagnoosia, mutta olen sairastanut masennusta aiemmin ja kovin tutulta vaikuttaa nyt, vaikka kovin syvällä ei onneksi olla ainakaan vielä. Itkettää jatkuvasti, on epätoivoinen olo, kaikenlaiset järjettömät ikävät ajatukset vyöryy päälle. Yleisesti ottaen voimavarat on tosi vähissä ja pelkään, että vajoan syvemmälle jos tätä jatkuu. Raskausaikana oli pari lyhyttä selkeämpää masennusjaksoa ja ahdistusya, sellaisia, joiden aikana ei pystynyt nauttimaan mistään ja ikään kuin henkeä salpasi koko ajan.

Neuvolassa on otettu mun huoleni ihanan tosissaan alusta asti ja päästiin koko perhe terapeuttiseen vauvaperhetyöhön psykoloterapeutin vastaanotolle, on tehnyt ihan valtavan hyvää. Toivon kovasti, että lääkkeetön hoito ja avoin asioista puhuminen riittäisi, en haluaisi nyt lääkitystä kun olen vasta raskauden alkuvaiheessa saanut vuosia syömäni SSRI-lääkityksen purettua.
Mitä ne sun "järjettömät ajatukset" on/oli? Musta tuntuu et mua hullumpia ajatuksia ei voi olla :lol: pelkään esim.autoa ajaessa että meen johonki psykoosiin tai nukahdan ja heräänkin sitten jostain puskasta tai rekan keulasta. Pelkään että menetän kontrollin

Mari

Viesti Kirjoittaja Mari » 13.01.2019 21:17

Nata, ihan mun peruskauralta kuulostaa! Saatan pelätä just meneväni psykoosiin ja menettäväni kontrollin täysin. Mutta tavallisempia on nyt olleet sellaset riittämättömyyden kokemukset ja pelot niihin liittyen, tyyliin pelkään että rikon ton vauvani.

HelkaAima
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja HelkaAima » 18.01.2019 12:33

Tässä Äimä ry:n sivuilta tietoa oireista:
https://aima.fi/synnytyksenjalkeinen-masennus/

Äimä ry Helka Belt, järjestösihteeri

Zenni

Viesti Kirjoittaja Zenni » 27.01.2019 22:17

Itse vasta odotan esikoista mutta en löytänyt keskustelua liittyen raskausajan masennukseen.
Raskaus on edennyt hyvin mutta minun vointi on ollut lähes koko raskauden huono enkä löydä mitään positiivista koko odotusajasta vaikka raskaus on ollut toivottu ja odotettu kauan.
Olen jatkuvasti vihainen, ärsyyntynyt, heikkohermoinen. Ahdistaa välillä niin kovin että tekee mieli potkia varpaita seinään ja nipistellä itseään. Ajoittain tulee itkupuuskia johon voi tulla naurua perään.
Jatkuva tarve tehdä jotain pitäisi sitä, pitäisi tätä ja samaan aikaan voimat aivan loppu mutta levätäkkään ei malta tai en anna itselle lupaa. Joka päivä suoritan. Pelkään että epäonnistuin äitinä, mokaan synnytyksessä ja vauvalle käy jotain. Mitä jos vauva ei pidäkkään minusta tai minä siitä. Tunnen jo valmiiksi syyllisyyttä kun en osaa nauttia raskaudesta niin kuin pitäisi.
Rv 29 Nyt menossa. Olen sairaslomalla selkäkipujen vuoksi.
Aikaisemmin nuorempana sairastanut masennuksen n. 10 vuotta sitten. Siitä minulle jäi seuraksi paniikkihäiriö johon syönyt ssri lääkkeitä aina positiiviseen raskaustestiin saakka. Paniikki kohtauksia en saanut yhtään, jotain hyvää edes.
Kävin psykologilla 2 x. Lopetin koska se oli yksin puhelua ja koin että kuuntelivat toisella korvalla.

Onko muilla ollut raskausajan masennusta? Miten selvisitte? Mitään diagnoosia en ole saanut. Tästä on yllättävän vaikea puhua edes neuvolassa.

HelkaAima
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja HelkaAima » 01.02.2019 14:38

Moi, raskausajan masennuksesta lisää tietoa täältä: https://aima.fi/raskausajan-masennus/

voit myös keskustella raskausajan masennuksesta kärsineen vertaisäidin kanssa. Jos tämä kiinnostaa, ota yhteys: marika.jarvinen@aima.fi

Terveisin Äimä ry

Lil_myy

Viesti Kirjoittaja Lil_myy » 03.02.2019 15:45

Täällä kirjoittelee yks menettämisenpelkoinen.
Vauvan hankkiminen ei ollut meille selkeää, lähinnä vain päätettiin että tulee jos on tullakseen.
No kappas, nopeasti sitten tärppäsi.
Ihana poikamme on kohta 4 kk ja koko pienen iän ollaan taisteltu painon kanssa. Imetyksen alku oli takkuinen ja maitoa ei noussut kuin reilu viikon päästä synnytyksestä. Mitään apua ei tullut laitokselta kotiin lähtiessä vaikka kuinka kyselin apua. Neuvolassa autetaan, jos vain aikaa löytyy... yleensä ei. En pysty nauttimaan tästä vauva- ajasta yhtään. Koko ajan stressaan ja itken painoa, haahuilen tässä kamalassa univelassa päivät ja yritän löytää apua. Illat pelottaa jo aamulla valmiiksi.
Refluksia, ehkäpä allergiaa vielä lisäksi... tuntuu et on niin yksin tän asian kanssa ja osittain varmasti laukassu nämä oireet. Ahdistaa, itkettää, väsyttää, saamattomuus, kiukkuisuus..... tunnen itteni niin paskaksi äidiksi välillä tuon niukan painonnousun takia ettei tosikaan. Vaikka järki sanoo että parhaani oon tehny.
mies tuossa äsken ehdotti josko hakisin apua. No. Täällä sitä ollaan, helpompi aloittaa nettipalstalla. ❤️

Vastaa Viestiin